שלבי ההוצאה לאור

במאמר הקודם הצגתי את היתרונות והחסרונות בשתי השיטות העיקריות שמשמשות כותבים להוציא לאור את ספריהם: הוצאת ספרים במימון הכותב והוצאה עצמית. במאמר זה אמנה את שלבי ההוצאה לאור לטובת מי שמעוניינים להוציא את ספרם בעצמם, ללא תיווך של הוצאת ספרים, ואתן טיפים למציאת אנשי המקצוע הדרושים.

שלבי ההוצאה לאור של ספר

1. עריכה ספרותית

השלב הראשון הוא למצוא עורכת ספרותית שתבחן אם הסיפור שכתבתם שלם , מעניין וזורם ואם הדמויות אמינות והדיאלוגים נשמעים אותנטיים. עורכת ספרותית תבחן את הספר כיצירה ותציע הצעות לשיפור, הרחבה היכן שחסר וצמצום היכן שמיותר.

על ההבדלים בין עריכה לשונית לעריכה ספרותית תוכלו לקרוא במאמר נפרד.

2. עריכה לשונית ועריכת תוכן

השלב השני הוא למצוא עורכת לשונית שתיתן לכם הערכה לרמת העריכה שנדרשת לטקסט שלכם והצעת מחיר. בקשו דוגמת עריכה לעמוד-שניים וכך תוכלו להשוות לא רק בין תעריפי עריכה של עורכות שונות אלא גם להתרשם מאיכות העריכה.

האם קיבלתם הצעת מחיר לעריכה מקיפה אך בדוגמת העריכה אתם רואים שהעורכת תיקנה רק פסיקים והוסיפה כמה יו"דים? האם השינויים שעשתה העורכת מהותיים או שהיא רק החליפה כמה מילים במילים נרדפות ולא שינתה דבר במבנה המשפט? האם התרשמתם ששינויי הניסוח שעשתה העורכת מיטיבים עם הטקסט ומשפרים אותו? שווה לשלם יותר לעורכת שאתם מתחברים אליה. זה יחסוך עבודה ודיונים בהמשך.

איך תמצאו עורכת לשונית טובה? כבר מצאתם! פשוט צרו איתי קשר.

3. עימוד

השלב הבא הוא לעמד את הטקסט. אל תתפתו לעמד בעצמכם בוורד. מצאו מעמדת בעלת תוכנה גרפית לעימוד – זה יקנה לספר שלכם מראה מקצועי.

4. עיצוב כריכה

לפעמים המעמדת היא גם גרפיקאית ותוכל לעצב לכם כריכה לספר ולפעמים תצטרכו למצוא גרפיקאית אחרת לעיצוב הכריכה. רוב הסיכויים שהמעמדת תוכל להפנות אתכם לגרפיקאית, ולהפך. אל תתפשרו על עיצוב מקצועי לכריכה שלכם – היא חלון הראווה של הספר.

5. הגהה

אחרי העימוד עושים הגהה, כי פעמים רבות דברים קטנים משתבשים בעימוד. צריך לוודא שהטקסט נחתך במקומות הנכונים במעבר בין עמודים, שאין כותרות שנשארו בתחתית העמוד, וכדומה.

בנוסף, מגיהה מנוסה בעלת עיניים חדות תמצא פספוסים קטנים כמו מרכאות שנפתחות אך לא נסגרות, רווח שחסר בין הנקודה למרכאות הפותחות את המשפט שאחריה, וכן הלאה. הכי טוב לתת למגיהה לעבוד על דף נייר, אבל אפשר להסתדר גם עם קובץ PDF ובעבודה במחשב.

איך תמצאו מגיהה טובה? עורכות לשוניות לרוב מכירות עורכות אחרות שיכולות לעשות את ההגהה.

6. מסת"ב

מי שרוצה להיות סופר-מקצועי יכול להוציא לספר מסת״ב (isbn) – מספר ספר תקני בינלאומי – שהוא קוד שמופיע על הכריכה האחורית. מדובר בהוצאה כספית לא גבוהה. המסת"ב משמש לזיהוי ולתמחור של הספר בחנויות ספרים ובספריות. ניתן להשיגו דרך מרכז הספר והספריות.

7. העברה לבית הדפוס

כשהקובץ מושלם וסגור לדפוס (תוכן + כריכה) מעבירים אותו לבית הדפוס. כדאי להתייעץ עם המעצבת הגרפית לגבי סוג הנייר, הכריכה, הלמינציה וכדומה. להרבה מעצבות יהיו המלצות על בתי דפוס שהן עובדות איתם.

בבית הדפוס כדאי להגיע ביום של ההדפסה לעבור על העתק השמש (ההעתק האחרון לפני שמדפיסים, הזדמנות אחרונה לעלות על בעיות ולתקן) ולראות את העותקים הראשונים שמודפסים כדי לוודא שהכול תקין מבחינת צבעים וששום דבר לא השתבש במפתיע.

8. הפצה

את ההפצה תוכלו לעשות בעצמכם דרך קהילות, פרסום בפייסבוק והרצאות, או לשכור מפיץ שידאג להפיץ את הספר בחנויות הספרים.