מוות וחיים בלשון

השפה העברית עשירה בפעלים וביטויים שעניינם מוות: מ"התפגר" ההמוני ועד "ניתק פתיל חייו" המליצי. אך לא מדויק לראות בכל הצורות האלה נרדפות, שכן הפעלים השונים לא רק מציינים את עובדת מותו של פלוני.  אלא גם מוסרים לנו מידע נוסף על המת ועל הסיבה למותו.

התמונה שבראש העמוד לקוחה מכתבה של גלובס, והיא מציגה טעות בין סיבת המוות לפועל המתאר אותה.

מת

זהו הפועל הכללי ביותר שלא מוסר כל מידע למעט שפלוני כבר איננו איתנו.

נפטר

נפטר אינו רק פועל מנומס יותר או בלשון נקייה יותר למת. פועל זה מציין שאדם מת בנסיבות טבעיות, בעקבות מחלה או בשיבה טובה.

ביהדות המסורתית מייחדים את הפועל נפטר ליהודים. אף שאין לכך סימוכין במקורות, הפועל נפטר נתפס כקיצור של נפטר מעול מצוות. מאחר שרק יהודים מחויבים במצוות אין לומר זאת על גוי.

אל הפועל נפטר, שכאמור מציין מוות טבעי מזקנה או ממחלה, מצטרפים הביטויים המליציים נאסף אל אבותיו, הלך לבית עולמו, נפח את נשמתו, הלך בדרך כל הארץ, שבק חיים, הסתלק מן העולם, החזיר נשמתו לבוראו, נקרא לישיבה של מעלה, וכן ביטויי סלנג כמו סגר את הבסטה ומריח את הפרחים מלמטה.

נהרג

הפועל נהרג מתייחס אל מוות שהיה פתאומי ולא צפוי, בדרך כלל בתאונה, בפיגוע או במלחמה. במשמעות זו משמשים גם הביטויים ניתק פתיל חייו, נקטף באבו ונגדע בדמי ימיו.

נפל או נפל חלל

פועל שמציין בבירור מוות במלחמה או מבצע צבאי

נספה

פועל שמתייחס למוות בשריפה או בשואה

נרצח

פועל זה מיידע אותנו שסיבת המוות לא רק הייתה חטופה ולא צפויה, אלא גם גרם לה אדם אחר במזיד, מתוך כוונה תחילה. ביטוי סלנג שרומז על היעדרן של נסיבות טבעיות במוות הוא "הלך לישון עם הדגים".

התפגר

הפועל התפגר לא רק מציין שסיבת המוות היא טבעית, ממחלה או מזקנה, אלא גם חושף את יחסו של הדובר למת. הפועל התפגר מציין זלזול, והוא מופנה כלפי אדם שהיה שנוא, וכעת, לאחר מותו, משווים בינו לבין בעל חיים. פגר הוא נבלה, שגם היא כינוי לאדם שנוא.

התאבד

פועל זה מוסר לנו את המידע שאדם גרם בעצמו למותו. ביטויים נוספים במשמעות זו הם: טרף את נפשו בכפו, שלח יד בנפשו ואיבד את עצמו לדעת.

ובאשר לתמונה שבכותרת העמוד, קורונה היא מחלה ועל מי שמת מקורונה אפשר לומר כי הוא מת או נפטר. הפועל נהרג אינו מתאים בהקשר זה ויש לשמור אותו למקרי מוות חטופים, לא טבעיים ולא צפויים. אילו העסיקו בגלובס עורכים לשוניים הם היו נמנעים מהטעות הזאת.

רוצה ביטחון שמה שכתבת נכון דקדוקית, מנוסח היטב ונטול שגיאות?

ליצירת קשר

כתיבת תגובה