נהוג להבחין בין שלוש רמות של עריכה לשונית:
הגהה – רמה בסיסית של עריכה לשונית, שמתמקדת במילה
בהגהה נכללים:
- תיקון שגיאות כתיב וטעויות הקלדה
- למשל: הוא התנגב לחדר וקיווה שלא יראו אותו (התגנב).
- למשל: הוא התנגב לחדר וקיווה שלא יראו אותו (התגנב).
- תיקון טעויות דקדוקיות בסיסיות
- למשל:שלושת המחלקות שלנו יעשו הכול כדי לסייע לכם (שלוש).
- היו לה משקפיים בעלות זגוגיות עבות (בעלי)
- השמלה נצמדה למותניה הצרות (צרים)
- האחדת הכתיב לפי כללי הכתיב של האקדמיה או כללי כתיב שהוסכם עליהם
- למשל, מאוד ולא מאד; הביתה ולא הבייתה, ביטחון ולא בטחון.
- למשל, מאוד ולא מאד; הביתה ולא הבייתה, ביטחון ולא בטחון.
- תיקון פיסוק
- למשל, להקפיד שלא יהיה פסיק בין נושא לנשוא.
עריכת ליטוש – רמה בינונית של עריכה לשונית, שמתמקדת במשפט
בעריכת ליטוש נכללים:
- פישוט של ניסוח מסובך, עמום, דו-משמעי או לא ברור מספיק
- במקום לכתוב "בחרתי אתכם כי הומלצתם בחום על ידי אמא שלי", אכתוב: "בחרתי בכם כי קיבלתי עליכם המלצה חמה מאמא שלי".
- במקום "הדרך הנכונה לפתור בעיה היא לחפש ולהגיע אל שורשה ומשם לטפל" אכתוב: "הדרך הנכונה לפתור בעיה היא לטפל בה מהשורש".
- הידוק הטקסט באמצעות מחיקת מילות חלל מיותרות
- במקום "הוא התקשה להתעורר, וזאת למרות העובדה שהלך לישון מוקדם", אקצר: "הוא התקשה להתעורר אף על פי שהלך לישון מוקדם".
- במקום "הוא התקשה להתעורר, וזאת למרות העובדה שהלך לישון מוקדם", אקצר: "הוא התקשה להתעורר אף על פי שהלך לישון מוקדם".
- העשרת השפה על ידי בחירת מילים וביטויים מדויקים
- למשל, במקום "על פניו הייתה מרוחה הבעה של חשש, וקמטי דאגה נמתחו במצחו", אכתוב: "הבעה של חשש הייתה נסוכה על פניו, וקמטי דאגה נחרצו במצחו".
- במקום להשתמש שוב ושוב בפועל היה אשלב פעלים מדויקים:
- הוא היה ביחידה מובחרת > הוא שירת ביחידה מובחרת
- אתמול הייתה סופה חזקה > אתמול התחוללה סופה חזקה
- אתמול היה גשם > אתמול ירד גשם
- לפני כמה שנים היה שם רצח > לפני כמה שנים אירע שם רצח
- שלשום הייתה בחינה באנגלית > שלשום התקיימה בחינה באנגלית
- במסיבה הייתה מוזיקה של שר > במסיבה הושמעה מוזיקה של שר
- זה המקום שהיה בו פיגוע > זה במקום שהתרחש בו פיגוע
- במקום כבר היה קהל קטן > במקום כבר התאסף קהל קטן
- ואז היה ויכוח בין שניהם > ואז התעורר ויכוח בין שניהם
- הוא הביט בספה שהייתה ליד הקיר > בספה שניצבה ליד הקיר
- אחרי שעה הוא כבר היה בבית > אחרי שעה הוא כבר הגיע לביתו
- האחדת המשלב והגבהתו או הנמכתו לפי הצורך
- בטקסט עיוני ובקטעי תיאורים או הרהורים אשתמש בשפה גבוהה יותר ובמילים כמו לעתים, אולם, אינני סבור כי… וכדומה. אך בדיאלוגים שפה כזו תצרום ותישמע לא טבעית, ולכן אעדיף לכתוב: לפעמים, אבל, לא נראה לי ש… וכדומה.
- בטקסט עיוני ובקטעי תיאורים או הרהורים אשתמש בשפה גבוהה יותר ובמילים כמו לעתים, אולם, אינני סבור כי… וכדומה. אך בדיאלוגים שפה כזו תצרום ותישמע לא טבעית, ולכן אעדיף לכתוב: לפעמים, אבל, לא נראה לי ש… וכדומה.
- הגהה כמתואר בסעיף הראשון
עריכת תוכן – רמת העריכה הלשונית המקיפה ביותר
בעריכת תוכן נכללים:
- התבוננות בטקסט מנקודת מבט רחבה ועמוקה
- האם החלוקה לפרקים נכונה?
- בטקסט רציף – האם כדאי לחלק לפרקים ותת-פרקים?
- האם סדר הפרקים והאירועים הגיוני?
- הערה על קטעים מיותרים בסיפור שאינם תורמים לו דבר.
- שכתוב וניסוח מחדש של חלקים נרחבים מהטקסט
- טקסט מקורי: כאשר משהוא מפריע לכם – אל תאיימו לאורך זמן, אם אפקט האיום לא עבד בפעם הראשונה והמסר לא נקלט, ההתנהלות תחזור על עצמה ובהמשך אף תגבר שכן הצד השני מודע שאינכם מתכוונים לממש.
- לאחר שכתוב: כשמשהו מפריע לכם אל תרבו באיומים. אם האיום לא השפיע בפעם הראשונה והמסר לא נקלט, ההתנהלות תחזור על עצמה ואף תגבר, שכן הצד השני יבין שאינכם מתכוונים לממש את האיום.
- טקסט מקורי: "מור לבשה פאה שחורה על ראשה ומשקפי שמש והלכה לראות מה עם גדי ומשה שהתחפשו מאחורי הרכב ומצאה אותם מחופשים בהגזמה, במידה כזאת שכל מי שיראה אותם כך ירים גבה."
- לאחר שכתוב: "מור חבשה פאה שחורה והרכיבה משקפי שמש, והלכה לבדוק מה מצבם של גדי ומשה, שהתחפשו מאחורי הרכב. היא ראתה שההופעה שלהם מוגזמת כל כך, שבמקום להסוות אותם, רק תמשוך אליהם תשומת לב".
- איתור של סתירות, חזרות, חוסרים וליקויים במבנה
- בפרוזה: הגיבור מסתכל בשעונו פעמיים בהפרש של שלושה עמודים אבל השעה נשארת זהה; מתוארת התנהגות שאינה מתאימה לגיל הדמות או לאופי שלה; התיאור כולל מאפיין כלשהו שלא התקיים בתקופה המתוארת בסיפור; מצוינות עובדות שהדמות לא יכולה לדעת.
- בטקסט עיוני: אותה דוגמה ניתנת בשני מקומות שונים במאמר; כתוב שיפורטו שלוש דוגמאות לתופעה מסוימת, אבל מובאות רק שתיים; אותו מושג מופיע במספר וריאציות; ביטוי מופיע במשמעות שגויה.
- בפרוזה: הגיבור מסתכל בשעונו פעמיים בהפרש של שלושה עמודים אבל השעה נשארת זהה; מתוארת התנהגות שאינה מתאימה לגיל הדמות או לאופי שלה; התיאור כולל מאפיין כלשהו שלא התקיים בתקופה המתוארת בסיפור; מצוינות עובדות שהדמות לא יכולה לדעת.
- איתור טעויות עובדתיות
- למשל, זהה חדיד היא אדריכלית ממוצא עיראקי, אך הכותב כתב שהיא ממוצא איראני; במקום סעפת פליטה נכתב סרעפות חילופי אוויר; נכתב בטעות שמלחמת סין-יפן הוכרזה ב-1984 במקום 1894.
- למשל, זהה חדיד היא אדריכלית ממוצא עיראקי, אך הכותב כתב שהיא ממוצא איראני; במקום סעפת פליטה נכתב סרעפות חילופי אוויר; נכתב בטעות שמלחמת סין-יפן הוכרזה ב-1984 במקום 1894.
- עריכת ליטוש והגהה כמתואר בסעיף השני
קביעת רמת העריכה הנדרשת נעשית לאחר עיון בטקסט ובתיאום עם הכותב, וזו הסיבה שאינני יכולה לתת הצעת מחיר בטלפון.
רמת העריכה היא אחד הקריטריונים החשובים ביותר שמשפיעים על המחיר.